apparmultimediaOmdömen

CamStudio Review: Våra tankar om Free Screen Capture Tool

CamStudio är en av de mest populära typerna av programvara som erbjuder dig många olika viktiga funktioner. Det är ett av de bästa skärmverktygen som du kan ladda ner gratis. Om du letar efter en programvara som enkelt kan utföra uppgifter som skärmdumpning rekommenderas CamStudio. Programmet kan också konvertera och exportera videofiler som spelas in i .AVI-format. CamStudio erbjuder många fantastiska funktioner som videokomprimeringsmetoder som kan hjälpa till med redigering, högkvalitativ inspelningsalternativ och WebCam-filmskärmslösningar. I denna CamStudio recension, kommer vi att gå igenom några viktiga aspekter av programvaran som:

PS: Om du vill lära dig mer om Hur du spelar in skärmen på Windows 10, detta är bara för dig.

CamStudio Review Del 1: Fördelar och nackdelar med Camstudio

FördelarNackdelar
Programvaran kan laddas ner gratisDet finns bara två utgångsformat - .AVI och .SWF
CamStudio är en öppen källkodsprogramDen slutliga storleken på filen kan vara för stor
Programmet är extremt lätt att förstå och användaDet finns en hel del oönskad programvara som kan dyka upp medan installationsprocessen pågår
Det finns ingen tidsgräns för inspelningCamStudio kan kosta dig mycket av din CPU: s resurser

Fördelar

• Programvaran kan laddas ner gratis och är ett öppen källkodsprogram. Detta innebär att du kan ladda ner CamStudio gratis och kan göra direkta ändringar av koden. Programmets öppna karaktär ser till att alternativ och tillägg läggs till i koden.
  • CamStudio är också mycket användarvänlig eftersom det är väldigt lätt att förstå grunderna och använda det, vilket gör det perfekt för nybörjare som är nya i skärminspelningens värld. Installationsprocessen är mycket lätt att förstå; du har också möjlighet att lägga till ljudet senare, spela in ljudet, spela in under en längre period och lägga till bildtexter.

Nackdelar

• För närvarande stöds CamStudio endast i Windows OS. Det erbjuder också mycket begränsade redigeringsalternativ om du inte installerar tredjepartsförlängningar.
  • Jämfört med konkurrenterna har redigeringsfunktionerna i CamStudio tagits bort till det minimala. Du kan till exempel inte använda den direkt för att spela in i mobila enheter utan hjälp av en patch.
  • Om du letar efter något som kan spela in de spel du spelar är CamStudio inte ett så bra alternativ. De enda tillgängliga formaten är .AVI och .SWF.
  • Tidigare har den officiella CamStudio-webbplatsen också ställts inför vissa säkerhetsproblem på grund av att människor laddade ner programtillägg som var infekterade med Trojan-viruset.

Vilka är alternativen som följer med CamStudio?

I den här delen av CamStudio-granskningen kommer vi att se några av de många kontroller som erbjuds av CamStudio. Förutom att starta, pausa och stoppa videoklipp finns det många alternativ som du kan använda när du arbetar, vare sig det är ett videoprojekt eller ett ljud. Beroende på projektets art kommer alternativen att vara olika för varje enskilt fall. Till exempel är videoalternativen inte liknande ljudoptionerna och kan användas oberoende.

Videoalternativ

När du arbetar med en video, kommer du att se många alternativ som erbjuds av CamStudio-codec för olika saker som bästa komprimering, kvalitet du vill, etc. Bättre än så får du också välja bildhastighet på skärmen inspelning. Alla dessa alternativ kan hanteras automatiskt för att rädda dig från problem med att ställa in dem om och om igen. Dessutom tillhandahålls en-klick-knappen för att ändra inspelningens format till vad du föredrar. Du kan välja att spela in i formatet .SWF, .MP4 eller .AVI redan innan du trycker på inspelningsknappen.

Alternativet för muspekaren

Det finns inget mycket med marköralternativet förutom att välja om du vill gömma eller visa markören medan skärmen spelas in. Men du får alternativet att visa en anpassad markör. Den anpassade markören kan vara din favoritmarkör som inte är tillgänglig för Windows-operativsystemet men kan laddas på CamStudio utan mycket besvär. Du kan också lägga tonvikt på markören genom att aktivera visuell klickåterkoppling eller helt enkelt markera den. Du får också ett val att anpassa musknapparna med olika färger så att tittaren kan veta vilken knapp som trycks ned.

Ljudalternativ

Detta gäller ljudet från antingen systemhögtalarna eller mikrofonen. CamStudio erbjuder dig möjligheten att inkludera båda ljudkällorna i inspelningen eller helt enkelt använda någon av dem. Ljudet kan också fångas medan inspelningen pågår eller kan elimineras från det. Om du väljer alternativet att spela in ljudet från din mikrofon kan du välja att låta det spela med källan du använder och ställa in inspelningsformat, volymnivåer, komprimeringsformat eller helt enkelt integrera videon och ljudet som det är.

Om du väljer att spela in via systemljudet, kan du välja mellan många olika alternativ som att konfigurera inspelningstiden, justera uppspelningsvolymen, välja den ljudenhet som ska användas etc. för bästa fångst. På en mer intressant anmärkning erbjuder CamStudio dig också friheten att konfigurera synkroniseringen mellan ljudet och videon. Beroende på vilka inställningar du lägger in, kommer CamStudio att matcha båda i den slutliga utgången.

Vilka är de verktyg som tillhandahålls av CamStudio?

I den här delen av CamStudio-granskningen kommer vi att läsa om de verktyg som erbjuds av CamStudio. Kanske, den bästa delen om CamStudio är kommentarer. Det finns faktiskt en separat dialogruta som är dedikerad till kommentarer. Dessa kommentarer kan antingen vara skärm eller video. Alternativet för skärmanteckning inkluderar transparens, bilder, text och former. Alla kan appliceras i olika layouter, helt beroende på dina personliga preferenser.

Å andra sidan fungerar videoanteckningar med ditt systems webbkamera och låter dig välja den videokälla som ska användas. Det låter dig också justera flera faktorer som skärpa, mättnad, kontrast, ljusstyrka osv. Dessutom får du också välja kamerastyrningsalternativ som rullning, panorering, lutning, iris, exponering, fokus och zoom. Dessa videoanteckningar som tillämpas kan vara transparens, bilder, texter och till och med möjligheten att ändra uppdateringsfrekvensen; uppdateringsfrekvensen beror på din Windows dators specifikationer.

Ett annat verktyg som måste nämnas är SWF-producenten. Detta är ett verktyg som hjälper dig att konvertera alla dina .AVI-filer till Flash-videor, utan att behöva en extern konverteringsprogramvara. Mycket resurser och tid kan sparas med hjälp av den här funktionen. SWF-filer är vänliga, medelvärda och smala när det gäller bandbreddanvändning.

CamStudio-effekter

Såvitt effekterna är oroande tillhandahåller CamStudio dem i form av kommentarer. Men de är helt annorlunda än de som nämnts tidigare. I den här delen av CamStudio-granskningen nedan är några av de effekter som du kan använda:

• Tillämpa vattenmärken på videon
  • Inklusive bildtexter och undertexter
  • Lägga till Xnote-tidsstämpel
  • Lägga till systemets tidsstämpel

CamStudio Review Del 2: Hur använder man CamStudio-programvara?

Den här delen av CamStudio-recensionen visar hur du kan använda CamStudio:

• 1. Först måste du installera två olika filer som inkluderar själva programmet och codec också.
  • 2. När du är inställd på både filerna och installerat programmet kör du CamStudio och klickar på inspelningsknappen för att börja spela in skärmen i .AVI-format.
  • 3. Du kan välja vilket område på skärmen du vill spela in.
  • 4. Du måste välja den slutliga upplösningen som du vill att videon ska vara i.
  • 5. När du är klar med inspelningen kan du använda rullgardinsmenyn för att trycka på stoppknappen. När inspelningen slutar kan du spara videon på en säker plats som du kan komma åt.

CamStudio Review Del 3: Alternatives of CamStudio

Kanske är den mest problematiska delen med CamStudio att den har en ganska restriktiv karaktär när det gäller output och kvaliteter som kan användas av dig.

Som ett alternativ har du därför många olika skärmdumpverktyg som du kan använda. Ett av dessa alternativ är Wondershare Filmora, en mjukvara som låter dig spela in din skärm helt gratis. Bortsett från inspelning i högklassig kvalitet är programmet väldigt lätt att använda och förstå och erbjuder gratis inspelningsalternativ som WebCam; du kommer också att få massor av gratis media resurser som du kan använda för att göra din video sticker ut.

Skaffa sig Wondershare Filmora

Valuta för pengarna
Enkel användning
Kvalitet på produktionen
Kundservice

Grymt bra

I detta CamStudio recension, vi har täckt de mest grundläggande faktorerna för inspelningsprogramvaran. Det finns många alternativ tillgängliga, CamStudio är helt gratis, legitim och säker. Det råder ingen tvekan om att du kan använda den här programvaran med lätthet.

Användarbetyg: 4.7 ( 1 röster)